TRENUL CĂTRE MÂINE. Căile ferate în cursa adaptării la o lume în continuă schimbare

  CUPRINS:
CUPRINS

PROLOG 15

„DE CE ESTE CALEA FERATA ATAT DE COMPLICATA ” 19

UNDE SUNT CAILE FERATE DE ALTADATA 29

DE CE MAI AVEM NEVOIE AZI DE CALEA FERATA 35

EFECTUL PERVERS AL CONSTRANGERILOR BUGETARE SLABE 39

CE FORMA ORGANIZATORICA SA ALEGEM PENTRU COMPANIILE. DE CAI FERATE 45

ROLUL GUVERNELOR IN REFORMA SISTEMULUI DE TRANSPORT FEROVIAR 51

COSTURI SI PRETURI IN TRANSPORTUL FEROVIAR - DOUA PROBLEME SPINOASE! 69

FINANTAREA INFRASTRUCTURII FEROVIARE 87

INTEROPERABILITATEA RETELELOR FEROVIARE 109

FINANTAREA SERVICIILOR DE TRANSPORT DE CALATORI PE CALEA FERATA 131

TRANSFORMAREA DIGITALA - URMATOAREA PROVOCARE PENTRU CAILE FERATE 143

ROLUL CONSULTANTILOR IN REFORMA SISTEMULUI DE TRANSPORT FEROVIAR 161

SA NU UITAM OAMENII 167

...IN LOC DE EPILOG 173
  PREZENTARE:
Glasul rotilor de tren! Unde am pierdut fascinatia calatoriilor cu trenul Mergem tot mai rar la gara si numai povesti din romane, filme sau cantece ne mai readuc in minte nostalgicul sunet ritmic al rotilor de tren!

Sistemul de transport feroviar care a fost multa vreme parte integranta a vietilor noastre intampina acum, in multe tari ale lumii, dificultati majore si necesita transformari profunde. Bazandu-se pe vasta sa experienta internationala, autorul isi prezinta reflectiile asupra unora dintre cele mai disputate subiecte privind restructurarea companiilor feroviare.

Mai avem nevoie de cai ferate Exista o „cea mai buna” forma de organizare a cailor ferate Care este efectul pervers al unor greseli comune ale guvernelor in sectorul feroviar De ce este urgenta transformarea digitala a cailor ferate.

Revelatoare, dar accesibila, cartea ofera explicatii clare asupra particularitatilor lumii feroviare, demitizeaza cateva idei preconcepute si propune solutii pragmatice pentru depasirea provocarilor cu care se confrunta caile ferate.

„Greu de imaginat ca o astfel de lucrare fundamentala in sectorul feroviar ar putea fi o lectura usoara, dar cunoscandu-l pe autor nu am nicio indoiala ca multi in Romania si nu numai, vor considera aceasta carte o lectura esentiala pentru oricine doreste sa invete despre caile ferate de astazi si de maine. Am avut placerea de a-l cunoaste pe Vasile Nicolae Olievschi din 2010 si de a lucra indeaproape cu el in proiecte feroviare complexe. Contributiile lui au fost fundamentale atunci cand a trebuit sa facem cercetari profunde, cand am avut nevoie de expertiza unica si de credibilitate. Ma bucur ca experienta acelor proiecte se reflecta acum in aceasta carte.”

Elisabetta Capannelli
Profesor invitat, Alma Mater Studiorum - Universitatea din Bologna
Director al Bancii Mondiale pentru Romania si Croatia (2013 - 2021)

„Pe cat de sintetica, pe atat de captivanta - un fapt rar pentru o tema tehnica! Cititi aceasta carte cu mintea deschisa si rezistati tentatiei de a gandi ca va fi greu de aplicat in Romania.”

Dr. ing. Mihai Mihaita

OPINIE DESPRE CARTE

„Expunerea, fragmentata prin titluri sugestive, secondate de motto-uri, inspirat alese, precum si de casete cu continut sintetic este deopotriva inedita si incitanta. Tratarile sunt multidisciplinare, asa cum este si nevoia de intelegere a complexitatii activitatilor caii ferate. Trimiterile frecvente la pagini anterioare si anunturi ale aprofundarii, in cele urmatoare, conving suplimentar asupra complexitati si a interconditionarilor. Legaturile directe si inverse dintre componente sunt determinante pentru performantele sistemului de transport feroviar. Dinamica acestor performante, data fiind conexiunile cu sistemul teritorial, nu poate face obiectul unor examinari comparative cu performantele altor cai ferate. De aceea, autorul invita la analize dedicate, particulare, necesare managementului de la toate nivelurile care trebuie sa denote echilibru si prudenta.

Din ansamblul lucrarii transpar experientele la niveluri strategice, de sinteza ale autorului si deopotriva, capacitatea de prezentare clara si ordonata a problematicii propuse.

Pe langa numeroasele informatii, lucrarea aduce plusuri de intelegere, de cunoastere. Totodata, pentru toti cei implicati, lucrarea invita la dialog, la cautare, la conturarea unor puncte de vedere argumentate. Asa cum, in mod repetat, direct sau persuasiv, autorul recomanda.”

Profesor universitar emerit Serban Raicu
Universitatea Politehnica Bucuresti
  PREFATA:
„Nu asculta pe cel care a trait mult, ci pe cel care a calatorit mult”
Anonim

Cartea aceasta este rezultatul a zeci de ani de cercetare si a numeroase proiecte feroviare realizate in multe tari de pe glob. Putea sa apara pe alte meleaguri, dar autorul a ales sa o publice in limba romana.

Autorul este inginer, expert feroviar, care a ocupat diverse pozitii in structura Bancii Mondiale (Washington DC) incepand cu peste optsprezece ani in urma. Mai inainte a fost Directorul Centrului de Calcul Electronic al Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor din Romania, Vicepresedinte al Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, Director general al Directiei Generale pentru Transporturi Feroviare din Ministerul Transporturilor. Este unul dintre valorosii colaboratori pe care i-am avut in cariera mea, un ganditor vizionar si un practician desavarsit.

Cartea aceasta inglobeaza un set de adevaruri comune, identificate pentru cai ferate aparent foarte diferite din toate regiunile lumii. Este o carte despre nevoia de schimbare, care ne arata si drumul pentru a atinge acest scop. Sistemul de transport feroviar a evoluat continuu ingloband mereu cele mai noi tehnologii. O spun in cunostinta de cauza intrucat am coordonat vastele transformari din domeniu in anii 1960-1970, materializate prin introducerea tractiunii Diesel, electrice si a vagoanelor de mare capacitate, automatizarea manipularii schimbatorilor de cale si a semnalizarii, consolidarea infrastructurii si dublarea liniilor pe magistrale. Noile dotari cu tehnica avansata au necesitat schimbari organizatorice si reinstruirea personalului.

Investitia majora si efortul intelectual al specialistilor de inalta clasa au adus calea ferata din tara noastra pe un palier de stabilitate operationala pentru o jumatate de secol. Pe acest fundament urmau sa se construiasca urmatoarele etape firesti de dezvoltare a cailor ferate din Romania. Din pacate,situatia din prezent este de neinteles si nu o comentez.

Cartea este un ghid care ne arata instrumentele pe care ne putem baza atunci cand ne confruntam cu dificultati, cu provocari si riscuri in evolutia sistemului de transport feroviar. Totodata, cartea atesta ca nu suntem singurii care trebuie sa faca fata acestor provocari multiple. Altii au reusit, deci nu exista niciun impediment ca sa nu reusim si noi.

Inca din vremuri in care n-ar fi fost posibil sa fie publicata, am simtit cu totii nevoia aparitiei unei astfel de carti. In noul context, aceasta nevoie a capatat dimensiunispecifice; globalizarea, legatura cu mediul, dezvoltarea modurilor de transport concurente, evolutia rapida a noilor tehnologii in lumea de azi, in special digitalizarea, impun acum schimbari permanente in transportul feroviar, care implica un mod cu totul nou de management. Noua constanta in activitatea de transport feroviar a devenit adaptarea continua la lumea in continua schimbare! Numai asa, calea ferata are sansa de a se reinventa in lumea de maine. Acesta este mesajul cartii de fata, valabil acum si in anii care vor urma, pentru orice cale ferata din lume.

In ce ne priveste pe noi, nu mai putem continua sa gandim viitorul pe termen scurt - la nivel de ciclu electoral - prin indiferenta, dezbateri sterile, contraproductive, prin recursul la o retorica alarmista si pesimista. Acum este momentul pentru actiune!

Din aceasta carte, pe cat de sintetica pe atat de captivanta - un fapt rar cand se trateaza o tema tehnica - rezulta ca sansele dezvoltarii sistemului de transport feroviar, esential pentru economia moderna, depind decisiv de politica de transporturi a tarii, de asigurarea fondurilor publice necesare, de existenta unor specialisti bine pregatiti, de un management performant, de sustinerea permanenta a factorilor de decizie de la cel mai inalt nivel.

Un mesaj important cuprins in paginile cartii este ca nu putem spera sa beneficiem de un sistem de transport feroviar performant in tari in care restul societatii nu se incadreaza in aceleasi standarde! Caile ferate se dezvolta ca parte a societatii si contribuie la performanta economica generala a tarilor.

Viitorul omenirii este strans legat de stiinta, de cum vom asigura si utiliza noile tehnologii, in special digitalizarea. Pentru a infrunta riscurile este necesara o gandire la scara nationala pe termen lung, in context global si in stransa legatura cu mediul. Punctele de vedere privind dezvoltarea transportului pe calea ferata prin folosirea cunostintelor de ultima generatie, oferite din plin de aceasta carte, accesibila publicului larg, vor captiva fiecare cititor interesat de acest domeniu fundamental in economia noastra nationala.

Cititi aceasta carte cu mintea deschisa si rezistati tentatiei de a gandi ca vor fi greu de aplicat ideile pe care le promoveaza in conditiile actuale din Romania. Pentru specialistii din domeniu si reprezentantii autoritatilor statului care au raspunderi in dezvoltarea cailor ferate din Romania aceasta carte este o lectura nu numai benefica, ci si indispensabila.

Nu in ultimul rand, ii indemn sa-si insuseasca informatiile si evaluarile din carte pe studentii masteranzi din domeniul transporturilor si al administratiei publice. Vor fi mai bine pregatiti sa-si indeplineasca in anii care vin rolul de promotori ai schimbarilor structurale necesare economiei si intregii societati romanesti.

Mihai Mihaita
1 decembrie, 2023

PROLOG

Paginile acestea s-au nascut in urma unor discutii cu doua persoane speciale pentru mine.

D-l profesor universitar dr. ing. Serban Raicu mi-a fost profesor la Facultatea de Transporturi a Politehnicii bucurestene. Am avut profesori minunati la facultate, dar d-l profesor Raicu a fost intotdeauna modelul meu de cadru didactic, cu o tinuta profesionala impecabila, o calitate de exceptie a cursurilor si o deschidere larga pentru intelegerea lumii feroviare intr-o viziune holistica. Ii datorez mult d-lui profesor Serban Raicu in formarea mea ca inginer.

D-l dr. ing. Mihai Mihaita mi-a fost director la Centrul de Informatica al Ministerului Transporturilor, primul meu loc de munca. Domnia sa venise la Centrul de Calcul dupa ce fusese conducatorul Cailor Ferate Romane si coordonase programele ample de modernizari din anii 1965-1970, care au schimbat complet transportul feroviar din Romania. De la d-l director Mihaita, cum il numeam toti in acele vremuri, am invatat cum sa initiem lucrari ambitioase, care depaseau atributiile institutiei noastre si cum sa le promovam curajos, crezand mereu ca vom face diferenta!

In ultimii ani, am avut ocazia de mai multe ori sa discut atat cu d-l Mihaita, cat si cu d-l Raicu despre vremurile interesante pe care le traim si care ne ridica atatea intrebari. Amandoi m-au indemnat, independent unul de altul, sa pun pe hartie aspecte din activitatea mea profesionala pe care le consider semnificative. Am acceptat provocarea, desi nu sunt deloc sigur ca experienta mea chiar poate fi relevanta pentru altii.

Am absolvit Facultatea de Transporturi, sectia Tehnologia Transporturilor Feroviare in anul 1972 si am lucrat in diverse unitati ale Caii Ferate Romane si in Ministerul Transporturilor pana in anul 2005, cand am depus o aplicatie pentru o pozitie publicata pe pagina de internet a Bancii Mondiale. La inceputul lui ianuarie 2006 am fost angajat de Banca Mondiala unde am inceput o experienta profesionala extraordinara. Am avut ocazia sa aplic si sa-mi extind cunostintele profesionale in proiecte in peste 30 de tari din diverse regiuni ale lumii. In ultimii ani am elaborat studii in domeniul feroviar pentru organisme ale Organizatiei Natiunilor Unite si am oferit servicii de consiliere pentru guverne ale mai multor tari.

Din perspectiva lucrurilor pe care le-am realizat pe plan profesional, cu modestie spun ca eu nu sunt decat una dintre multele dovezi ca scoala romaneasca de ingineri este competitiva. Dupa primul an petrecut la Banca Mondiala am fost convins, cum sunt si acum, ca multi dintre colegii mei ingineri, de acasa, ar putea fi in locul meu.

Am adunat in aceste pagini cateva observatii despre provocarile stringente cu care se confrunta azi caile ferate, asa cum le-am perceput eu in numeroasele proiecte in care am fost implicat.
Precizez ca nu mi-am propus sa exprim opinii privind transportul feroviar din Romania. Dar, nu exclud faptul ca existenta unor aspecte comune sistemelor feroviare din alte tari, pe care le prezint, ar putea avea relevanta si pentru transportul feroviar din Romania.

De asemenea, nu doresc ca interpretarea recomandarilor generice prezentate in lucrare, reiesite in special din experienta mea, sa fie considerate ca fiind adresate cailor ferate din Romania. Nu-mi permit opinii pertinente despre realitati pe care nu le mai cunosc in profunzime de ceva vreme. De altfel, niciuna dintre opiniile exprimate in lucrare nu reprezinta adevaruri absolute. Incertitudinile privind valabilitatea temporala si spatiala sunt invocate frecvent.

Reiterez si precizarea ca lucrarea nu reprezinta pozitia Bancii Mondiale. Sunt numai opinii personale, a caror responsabilitate o port integral. Niciuna din afirmatiile din aceasta lucrare nu poate atrage in niciun fel raspunderea Bancii Mondiale.

Pentru cine ar putea fi interesante aceste pagini

In primul rand pentru feroviarii romani, desi este foarte posibil ca unele din cele scrise aici sa fie lucruri stiute de catre colegii alaturi de care am lucrat cu multi ani in urma. M-ar bucura asta, mai mult decat sa aflu ca tot ce comunic aici reprezinta noutati! Ar insemna ca lectura acestor pagini le-ar confirma colegilor mei ca problemele cu care se confrunta nu sunt semne ale unui sindrom local, ci sunt parte din marile provocari actuale pentru sistemul de transport feroviar in lume.

As vrea ca aceste pagini sa fie o lectura interesanta si pentru toti cei care sunt implicati intr-un fel sau altul in guvernanta transporturilor si care vor sa inteleaga mai bine problemele sistemului.

As fi bucuros daca studenti interesati sa se pregateasca pentru o cariera profesionala in domeniul transporturilor feroviare sau al administratiei publice ar rasfoi aceste pagini in cautare de raspunsuri la multele intrebari pe care le au.

In sfarsit, paginile acestea ar putea fi o lectura informativa, poate putin arida pe alocuri, pentru orice persoana care iubeste caile ferate, inca mai poate fi fermecat de magia trenurilor si nu se teme sa afle ce este in spatele magiei!

Sunt extrem de recunoscator d-lui profesor dr. ing. Serban Raicu pentru contributia sa nepretuita la rafinarea manuscrisului meu. Perspectivele, indrumarile si sprijinul sau au imbunatatit forma finala a cartii si nu pot sa exprim suficient gratitudinea mea pentru generozitatea de a ma ajuta.

Multumesc d-lui dr. ing. Mihai Mihaita, presedinte AGIR, pentru increderea pe care mi-a aratat-o ca pot finaliza aceasta carte, pentru lungile discutii despre subiecte din carte, pentru comentarii si pentru sprijinul ca aceasta carte sa poata fi publicata.

Acum eu m-am eliberat de gandurile puse in text, ramane ca dumneavoastra, cititorii, sa judecati si sa decideti daca a meritat efortul sau nu.

V. N. Olievschi
15 noiembrie, 2023

DESPRE AUTOR

Vasile Nicolae Olievschi este expert in transportul feroviar, cu experienta vasta in functii de conducere executiva in domeniul feroviar si al administratiei publice. S-a alaturat Grupului Bancii Mondiale in anul 2006 si a fost responsabil cu coordonarea politicilor de transport feroviar ale Bancii Mondiale din 2009 pana in 2012. Din anul 2016 colaboreaza cu Comisia Economica si Sociala a Natiunilor Unite pentru Asia si Pacific in rezolvarea problemelor sectorului feroviar din regiune. Are o practica internationala extinsa, lucrand cu guverne si companii feroviare din 30 de tari din Europa, Asia, Africa si Orientul Mijlociu pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta transporturile feroviare de azi. Activitatile sale includ elaborarea de politici si strategii in transportul feroviar, solutii pentru crearea cadrului legal si institutional de reglementare si functionare a cailor ferate pe baze comerciale, evaluarea performantei operationale si financiare a cailor ferate, restructurarea complexa a companiilor feroviare, concesionari in sectorul feroviar sau managementul proiectelor pentru modernizarea infrastructurii feroviare si a materialului rulant.

V. N. Olievschi este inginer diplomat in transportul feroviar, absolvent al Universitatii Politehnica din Bucuresti. In prezent, este consultant pentru Banca Mondiala pe probleme de transport feroviar.

Vasile Nicolae Olievschi is a rail transport expert with extensive experience in executive management positions in the railway and public administration. He joined the World Bank Group in 2006 and was responsible for coordinating the World Bank’s rail transport policies from 2009 to 2012. Since 2016, he has been working with the United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific (UNESCAP) in addressing the region’s rail sector issues. Has extensive international practice, working with governments and railway companies in 30 countries in Europe, Asia, Africa and the Middle East to solve the problems facing rail transport today. His activities include policy and strategy development in rail transport, solutions for creating the legal and institutional framework for regulating and operating railways on a commercial basis, assessing the operational and financial performance of railways, complex restructuring of railway companies, railway concessions or project management for the modernisation of railway infrastructure and rolling stock.

V. N. Olievschi is a Polytechnic University of Bucharest graduate as an engineer in railway transport. He is currently a consultant for the World Bank on the railway sector issues.

MARTURII DESPRE AUTOR

„Cartea domnului Olievschi reprezinta rezultatul unei cariere indelungate si prolifice pe plan international in domeniul feroviar. Ca Director General al Uniunii Internationale a Cailor Ferate am avut de mai multe ori placerea de a face schimb de opinii cu autorul si apreciez viziunea sa pozitiva asupra acestui sector atat de necesar in secolul XXI.”

Jean-Pierre Loubinoux
Director general al UIC (2009-2017)

„Intreaga echipa a Bancii Mondiale a fost foarte impresionata de profunzimea si amploarea cunostintelor lui Vasile Nicolae Olievschi despre caile ferate din intreaga lume, fiind persoana de referinta in toate chestiunile legate de reforma sectorului feroviar. In acest context, salut cu mare placere noua sa carte, care acopera reflectii despre caile ferate de astazi.”

Dr. ing. Henry G R Kerali
Manager al Sectorului de Transport pentru Europa si Asia Centrala si Director Regional (2003-2021), Banca Mondiala, Washington, DC, SUA

„Cartea aceasta este o contributie oportuna si importanta la literatura despre transportul feroviar. O recomand oricui cauta o intelegere holistica a sectorului de transport in secolul XXI. Lectura va va oferi surpriza unor observatii neasteptate si va va provoca la reflectie pe multe subiecte deschise astazi dezbaterii in industria feroviara si nu numai.”

Ali Chegini
Director RSSB (Rail Safety and Standards Board) Marea Britanie.
Presedinte al Platformei de Siguranta UIC

„Am avut privilegiul sa lucrez cu autorul timp de mai bine de 15 ani, din Kenya pana in Bulgaria si Croatia, si am fost intotdeauna uimit de modul in care ofera explicatii clare si solutii concrete conducatorilor de cai ferate sau reprezentantilor guvernamentali, de la probleme foarte tehnice la strategii generale de reforma.”

Jean-Francois Marteau
Director regional la Banca Mondiala
  CUVINTE CHEIE: