JUMĂTATE DE SECOL ÎN SLUJBA PODURILOR

  CUPRINS:
Prefata 7
Cuvant inainte13
Scurte date biografice19
Partea I. Descrierea succinta a principalelor lucrari de poduri concepute, proiectate si coordonate23
Perioada august 1966 - iunie 1974 26
Perioada august 1974 - decembrie 1990 32
Perioada ianuarie 1991 - februarie 1997 61
Perioada februarie 1997 - martie 2007 65
Perioada aprilie 2007 - decembrie 2014 86
Perioada ianuarie 2015 - prezent 103
Partea a II-a. Articole publicate in reviste de specialitate si prezentari la evenimente tehnico-stiintifice nationale si internationale105
Lista articolelor publicate 107
Selectie de articole publicate 118
- Profesia de „podar“119
- Autostrada - atribut al civilizatiei 121
- Solutii eficiente pentru poduri 124
- Conceptia podurilor - Componenta esentiala pentru succesul realizarii acestor lucrari 136
- Invitatie la meditatie 149
- Structurile mixte cu conlucrare - Solutii cu mare aplicabilitate la poduri 156
- Structuri mixte cu conlucrare (otel-beton) utilizate la constructia podurilor rutiere 170
- Solutii si tehnologii moderne aplicate la podurile rutiere peste canalele navigabile din Romania 184
- O solutie eficienta aplicata la podul rutier peste Canalul Dunare - Marea Neagra la Medgidia 196
- Pasaj hobanat Otopeni peste calea ferata de centura a Municipiului Bucuresti 217
- Pasaj hobanat de autostrada peste DN 1 la Barcanesti. Partea I - Conceptie si alcatuire 233
- Pasaj hobanat de autostrada peste DN 1 la Barcanesti. Partea a II-a - Tehnologia de executie 240
- Unele solutii pentru imbunatatirea traficului in Bucuresti 255
- Tendinte actuale privind conceptia podurilor de cale ferata si sosea 267
- Evolutia conceptiei si executiei podurilor in Romania dupa 1990 285
- Evolutia conceptiei si executiei podurilor rutiere in Romania dupa 1990295
- Constructia si reabilitarea durabila a podurilor - O necesitate vitala de actualitate 302
- Operatiuni desfasurate cu succes la podul peste Dunare - Marea Neagra din Portul Constanta 311
- Solutie inovativa pentru un pod cu deschidere foarte mare 317
- Urmarirea comportarii in situ a constructiilor - O componenta importanta a existentei acestora 327
- Podurile si inundatiile 331
- Traficul si semafoarele 345
- Secretele succesului 351
- Vizita profesorului universitar DHC Dan Frangopol in Romania 355
- Solutii moderne pentru repararea si consolidarea podurilor rutiere 357
- Solutii noi pentru consolidarea si repararea structurilor de poduri 369
  PREZENTARE:
Domnul dr. ing. Victor POPA s-a nascut in com. Crampoia, jud. Olt, pe 22 iunie 1942.
A absolvit Liceul Teoretic din Slatina (1960), Facultatea Cai Ferate, Drumuri si Poduri - Bucuresti (1966), iar in 1999 a obtinut titlul de doctor in ramura de stiinte tehnice cu teza intitulata „Contributii la calculul si alcatuirea podurilor cu structuri mixte cu conlucrare tip Langer“.
Este membru al asociatiilor profesionale:
nationale:
- Academia de Stiinte Tehnice din Romania (ASTR) - membru corespondent;
- Asociatia Generala a Inginerilor din Romania (AGIR);
- Asociatia Profesionala de Drumuri si Poduri (APDP);
- Asociatia Inginerilor Constructori Proiectanti de Structuri (AICPS);
- Comisia Nationala Comportarea „in situ“ a Constructiilor (CNCisC) - presedinte;
- Comisia Nationala „Drumul si mediul“;
- Societatea Stiintifica „Teiu Botez“ din Iasi - membru fondator.
internationale:
- World Road Association (AIPCR);
- International Association for Bridge and Structural Engineeerig (IABSE);
- International Association for Bridge Management and Safety (IABMAS) - membru in Comitetul Executiv.
In plus are atestari ca:
- Verificator de calitate atestat MLPAT pentru proiecte de poduri (verificare a peste 130 proiecte de poduri);
- Expert tehnic atestat MLPAT pentru poduri (expertizare a peste 100 poduri);
- Certificat de Recunoastere Internationala acordat de Asociatia Internationala a Profesionistilor: „Who’s Who“ - Gibraltar Publishing Inc.
Este autorul a 3 patente de inventie si 13 certificate de inovatie;
Colaborator la elaborarea normelor tehnice, standardelor si a prescriptiilor de proiectare:
- „Indrumator tehnic departamental pentru proiectarea structurala a podurilor de sosea“ - prima editie, 1974 - M.T.Tc.;
- Standardul roman STAS 10111/2-77 - „Poduri de cale ferata si sosea. Suprastructuri de beton, beton armat si beton pre-comprimat. Prescriptii de proiectare“ - prima editie, 1977 I.R.S.;
Colaborator ca asistent si profesor asociat la catedrele de „Beton“ si „Poduri“ ale Facultatii de Constructii Cai Ferate, Drumuri si Poduri din cadrul Universitatii Tehnice de Constructii Bucuresti in perioada 1975-1992;
- conducator proiecte de diploma la Facultatea Constructii Feroviare, Drumuri si Poduri;
- membru in Comitete Tehnice de Specialitate (CTS) - Poduri si Constructii Subterane din cadrul MTCT (MDT) pentru aprobarea normativelor elaborate in cadrul ministerului sau a agrementelor tehnice;
- membru in Comitetul Tehnic D3 Poduri din cadrul World Road Association (PIARC) - leader de grup in perioada 2007-2011;
- membru in Comisia CNCisC de atestare a expertilor in domeniul Comportarii „in situ“ a Constructiilor;
- membru corespondent al Academiei de Stiinte Tehnice din Romania (2005).
- membru titular al Academiei de Stiinte Tehnice din Romania (2017).
A primit peste 20 de diplome si medalii, cele mai importante fiind: Brevetul prezidential si Medalia pentru contributia la realizarea Canalului Dunare - Marea Neagra; Premiul I si Insigna de Aur „Anghel Saligny” si Premiul II si Insigna de Argint „Ilie Radu” din partea APDP; Diploma si Medalia Opera Omnia din partea AICPS; Medalia „Felix QUI POTUIT RERUM COGNOSCERE CAUSAS” din partea AGIR.
A publicat peste 140 de lucrari tehnico-stiintifice in reviste de specialitate: („Constructii“; „Drumuri and Poduri“, „Revista Constructiilor“ etc.) sau la confe¬rinte, congrese si simpozioane tehnico-stiintifice nationale sau internationale, precum: Budapesta - UNGARIA, 1992 si 1995; Cracovia - POLONIA, 1995; Irsee - GERMANIA, 1996; Bratislava - SLOVACIA, 1992 si 2001; Kobe - JAPONIA, 1998; Malmo - SUEDIA, 1999; Banff Alberta - CANADA, 2000; Los Angeles - CALIFORNIA, 2000; Kona - Hawaii - S.U.A., 2001; Barcelona - SPANIA, 2002; Rio de Janeiro - BRAZILIA, 2002; Londra - U.K., 2003; Kyoto - JAPONIA, 2004; Novi Sad - SERBIA, 2004; Porto - PORTUGALIA, 2006; Novi Sad - SERBIA, 2008; Seoul - KOREA, 2008; Nanjing - CHINA, 2009; Sofia - BULGARIA, 2011; Stressa - ITALIA, 2012; Shanghai - CHINA, 2014; Chisinau - REP. MOLDOVA, 2014.
In cadrul Conferintelor Internationale IABMAS, al carui membru este din 2000, a prezentat urmatoarele lucrari:
- in anul 2002: „Some considerations regarding design and execution errors at the bridge works“ IABMAS ’02 FIRST International Conference on Bridge Maintenance, Safety and Management - Barcelona, Spain, 14 - 16 July, 2002;
- in anul 2004: „Unconventional method for bridge strengthening and widening“ IABMAS ’04 SECOND International Conference on Bridge Maintenance, Safety and Management - Kyoto, 19 - 22 October, 2004;
- in anul 2006: „Some efficient solutions for bridge reconstruction“ IABMAS ’06 THIRD International Conference on Bridge Maintenance, Safety and Management - Porto, Portugal, 16 - 19 July, 2006;
- in anul 2008: „The bridges and the floods“ IABMAS ’08 FOURTH International Conference on Bridge Maintenance, Safety and Management - Seoul, Korea, 14 - 17 July, 2008;
- in anul 2012: „Efficient solutions for bridge construction“, IABMAS 2012, Stressa - Italia 8 - 13 June 2012;
- in anul 2014: „Rehabilitation of the viaduct over the Stan’s Valley in Romania“, IABMAS 2014, Shanghai - China, 7 - 11 July 2014.
  PREFATA:
Aniversarea varstei de 75 de ani a dlui. dr. ing. Victor Popa constituie un bun prilej de a trece in revista realizarile domniei sale, pana la aceasta varsta, precum si alte aspecte corelate atat cu calitatea sa de maestru in proiectarea podurilor cat si cu calitatile sale de om.
Pregatirea universitara a dlui Victor Popa nu a fost lina si usoara. Desi foarte bine pregatit din liceu, originea „sociala” a sarbatoritului nostru (tatal sau fiind preot) i-a provocat mai multe neplaceri din partea unor „tovarasi”, care s-au tradus printr-o nereusita (voit aranjata din partea acestora). Prin urmare dl Victor Popa a fost nevoit sa se prezinte a doua oara la examenul de admitere, pe care l-a trecut cu bine.
Detalii despre acest eveniment neplacut din viata sa sunt prezentate cu multa autenticitate in „Autobiografia” cuprinsa in volumul „Har si pasiune in proiectarea podurilor” editata cu ocazia aniversarii varstei de 70 de ani, unde ne este dezvaluita si o alta latura a autorului, respectiv aceea de talentat condeier nativ.
Proaspatul absolvent al liceului din Slatina, d-l Victor Popa s-a inscris la Facultatea de Constructii Civile, dar lucrurile au evoluat bine, in sensul ca, de fapt dintr-o eroare, inscrierea reala a fost la Facultatea de Poduri si Drumuri, pe care a absolvit-o cu brio.
Incepand chiar din primul an de studii, podurile (proiectare, executie, performante, calcul, estetica etc.) au devenit pasiunea sa pentru tot restul vietii.
Stapanirea prin calcul a structurilor de poduri a constituit una din preocuparile permanente ale inginerului Victor Popa. A adancit in permanenta metodele de calcul, in evolutia lor, asa cum rezulta si din interviul sustinut in dialogul cu d-l profesor Horea Sandi (vezi volumul „Har si pasiune in proiectarea podurilor”, volum denumit in continuare „Victor Popa 70”). Trebuie adaugat si faptul ca, atunci cand in evolutia lor continua s-au dezvoltat programele automate de calcul, a fost aproape de acestea, colaborand cu tinerii printr-o examinare a rezultatelor si compararea lor cu cele deduse prin calcule teoretice mai simple si cu intuitia sa inginereasca.
De altfel, colaborarea cu tinerii l-a caracterizat intotdeauna pe inginerul Victor Popa, o buna bucata de vreme activand la Facultatea de Poduri si Drumuri in calitate de cadru asociat. In acest context trebuie amintit si faptul ca, in evolutia sa in domeniul stiintific, a sustinut cu brio si teza sa de doctorat in care, printre altele, a adancit problema sigurantei la pierderea stabilitatii arcelor fara legaturi transversale la partea superioara, prin aportul tirantilor verticali in rolul lor de stabilizatori la podurile de tip Langer.
Tot in cadrul evolutiei sale in calitate de cadru didactic asociat amintim si modul impecabil de a prezenta in conferintele tinute in cadrul facultatii exemple de realizare a unor proiecte de lucrari care au pus in evidenta talentul sau ingineresc de a gasi solutii ingenioase la podurile noi sau la o serie de lucrari de poduri existente. Voi mentiona, cu titlu de exemplificare, lucrarile:
1) Podul peste Arges de la Adunatii Copaceni. Problema care se punea prin studiile facute la IPTANA era aceea de a construi un pod nou peste ceea ce ar fi trebuit sa fie viitorul canal navigabil Dunare-Bucuresti, renuntandu-se la podul existent executat doar cu mai putin de 10 ani in urma. Domnul dr. ing. Victor Popa, sprijinit si de seful de proiect Canale Navigabile (reputatul inginer Chiriac Avadanei), a propus solutia de pastrare a suprastructurii existente cu structura metalica si 4 benzi de circulatie, prin mutarea acesteia (avand o masa de 3600 tone si o lungime de 171 m), pe infrastructuri noi, intr-un amplasament apropiat, prin ripare pe o distanta de 20 m si ridicare cu vinciuri pe o inaltime de 8 m in vederea asigurarii gabaritului de navigatie). S-a facut astfel o economie importanta de cost si o reducere a termenului de executie.
2) Podul peste Olt de la Stoenesti. La aceasta lucrare cu o vechime de nici 10 ani, se propunea renuntarea la podul metalic existent si realizarea unui pod nou din beton precomprimat cu lungimea de 550 m, amplasat inafara localitatii Stoienesti, la o cota superioara pentru asigurarea gabaritului de navigatie. Dl dr. ing. Victor Popa sustinut de reputatul inginer Gheorghe Buzuloiu, care era si directorul IPTANA, a convins toate institutiile angajate la aceasta lucrare sa accepte o noua solutie, prin care se pastra podul existent prin suprainaltarea suprastructurii cu cote variind de la 1,08 m la 8,50 m, consolidarea fundatiilor existente si prelungirea acestuia cu 3 deschideri de cate 60 m lungime fiecare, care asigurau gabaritele de navigatie necesare. S-a obtinut astfel o economie substantiala de cost si o scurtare a termenului de executie.
Aceste doua lucrari sunt numai exemplificative, dar realizarile in sensul adaptarii si introducerii de solutii ingenioase cu scopul de pastrare a unor parti de constructie sunt mult mai numeroase. Acestea sunt aratate pe larg in volumul jubiliar „Victor Popa 70”, dar sunt completate si in materialele din acest volum.
La lucrarile noi de poduri, inginerul Victor Popa a cautat sa adopte solutii eficiente, moderne, inovative. In acest sens s-a remarcat prin conceptia unor solutii noi pe plan national, dar si international, avand in vedere respectarea performantelor strict necesare acestor tipuri de lucrari, respectiv functionalitate, rezistenta si stabilitate, durabilitate, facilitatea executiei si a intretinerii si nu in ultimul rand, estetica, respectarea mediului inconjurator si incadrarea armonioasa in mediul natural.
Asa cum recunoaste si autorul, acest volum se dorea a fi un manual sau ghid de proiectare a podurilor, unde urma sa fie impartasite invataminte despre aceasta nobila si importanta profesie, acumulate in bogata sa experienta in domeniu. Din motive obiective, s-a considerat insa ca acum, aceste cunostinte sa fie comunicate intr-un alt fel, respectiv prin descrierea unor lucrari semnificative de poduri si selectionarea prezentarilor corespun¬zatoare la diferite evenimente tehnico-stiintifice interne si internationale sau in reviste tehnice de specialitate.
In felul acesta se poate lua cunostinta de modul cum au fost gandite, concepute diversele solutii de lucrari de poduri, dar si despre detalii importante de alcatuire a acestora.
Cartea este dedicata in special tinerilor ingineri care au imbratisat sau doresc sa activeze in aceasta nobila si interesanta profesie de proiectant de poduri, dar si tuturor celor pasionati de aceste miraculoase tipuri de lucrari, fie ca lucreaza sau nu in acest domeniu.
Cartea cuprinde doua parti principale si anume:
Partea I: Descrierea succinta a principalelor lucrari de poduri concepute, proiectate si coordonate de catre autor;
Partea a II-a: Articole publicate in reviste de specialitate si prezentari la evenimente tehnico-stiintifice nationale si internationale.
Este locul sa subliniem aici ca prezentarea de lucrari cu idei originale, din care am citat numai cateva mai inainte, a constituit numai o parte din activitatea sa stiintifica.
Intr-o masura mult mai larga, dl dr. ing. Victor Popa a prezentat aspecte din realizarile si ideile sale si in alte tari cu prilejul unor manifestari stiintifice de profil. Dl dr. ing. Victor Popa a fost prezent cu lucrari in tari din Europa, Asia, America si Africa, care au fost bine apreciate de catre participanti, realizandu-si astfel un palmares bogat si devenind in acest fel o personalitate bine cunoscuta in multe tari.
Cunoasterea realizarilor efective in domeniul podurilor, atat in Romania cat si in lume, a constituit, de asemenea, o preocupare permanenta, cat si prezentarea unor lucrari remarcabile in acest sens (o buna parte sunt incluse si in prezentul volum). Prezentarea nu este seaca, ci reliefata prin toate aspectele interesante (performante, particularitati de comportare, estetica etc.).
Realizarile personale din domeniul proiectarii podurilor sunt bine cunoscute de colegii de breasla, toate acestea constituind baza de plecare pentru apelarea la serviciile sale in foarte multe aspecte mai delicate (prin expertize, prin participarea la fixarea solutiilor, prin consultatii etc.). Dl ing. Victor Popa a ocupat foarte repede un loc in grupa proiectantilor de elita din Romania.
O trasatura care merita sa fie evidentiata la dl ing. Victor Popa este preocuparea sa privind aspectul estetic al podurilor, inscrierea lor in peisajul inconjurator. Mai mult, a avut ocazia sa realizeze cel putin un proiect de structuri din alt domeniu decat cel al podurilor (o hala de sport), aici jucand aproape simultan si rolul de „arhitect”, reusind sa realizeze astfel o structura eleganta si bine incadrata in peisaj.
De asemenea, trebuie mentionat faptul ca inginerul Victor Popa a fost si promotorul introducerii noilor materiale si tehnologii, precum hidroizolatiile pentru protectia suprastructurii podurilor, dispozitivele modern de acope¬rire a rosturilor de dilatatie si aparatele de reazem din neopren sau tip oala cu teflon sau mortare speciale de reparatii si finisaje, pentru care a dus o munca asidua de convingere a factorilor de raspundere asupra avantajelor si importantei privind asigurarea durabilitatii constructiilor prin stoparea degradarilor premature produse de agresivitatea mediului inconjurator. Totodata, a fost cel care a introdus pentru prima data in tara protejarea anticoroziva a tablierelor metalice la poduri, prin vopsirea acestora in culori pastelate, sporindu-le astfel substantial aspectul estetic.
Este locul sa ne oprim aici si asupra unor calitati ce tin de omul Victor Popa. In evolutia sa profesionala au intervenit in mod logic si perioade in care a devenit conducator de ateliere de proiectare, incepand cu partea finala a activarii sale la IPTANA si continuand cu prezenta sa in calitate de conducator al departamentelor de poduri in cadrul firmelor SEARCH CORPORATION si CONSITRANS.
In aceste situatii s-a dovedit a fi un foarte bun cunoscator al capacitatilor profesionale ale tinerilor colaboratori, pe care ii ajuta permanent, trecand de la o masa la alta, verificand calculele, sugerand idei noi, apreciind contributiile fiecaruia.
A organizat mereu si deplasari pe santierele unde se materializau proiectele elaborate in atelierele conduse de dansul, precizand anumite detalii, unde era cazul, si corectand acolo unde se constatau abateri. Este important de precizat ca si-a urmarit cu deosebita constiinciozitate, dar si cu placere, toate lucrarile pe care le-a proiectat, pe tot parcursul executiei acestora, dovedindu-se a fi un agreabil interlocutor cu toti participantii la realizare (executant, consultant, inspector sau beneficiar), dovedind deosebita solici¬tudine, diplomatie, putere de convingere. Este un adevar recunoscut ca toti colaboratorii cu care a conlucrat i-au devenit prieteni.
Au fost lucrari deosebite care au fost bine apreciate de catre diverse asociatii si chiar premiate si publicate in volumele acestora (AICPS, AGIR, ARACO, Revista de Drumuri si Poduri etc.).
Tot in cadrul trasaturilor caracteristice ale d-lui Victor Popa as mentiona cu insistenta puterea sa de munca.
Ca o consecinta logica a calitatilor de profesionist, dl Victor Popa a fost cooptat sau ales in functii de raspundere in cadrul mai multor asociatii profesionale sau firme. O lista impresionanta a participarii domniei-sale in cadrul unor asociatii este aratata in volumul jubiliar „Victor Popa 70”.
Ceea ce trebuie subliniat, este faptul ca apartenenta dlui dr. ing. Victor Popa la diverse forme de organizare nu este una scriptica, enumerativa, ci inseamna si o munca deosebita,pe care a reusit si reuseste in continuare sa o indeplineasca foarte bine si arata cat de apreciat este in toate aceste forme de organizare.
As incheia aceste randuri felicitandu-l pentru remarcabilele sale reali-zari, dorindu-i sanatate perfecta si sustinand cu satisfactie personala buna colaborare a celui ce semneaza aceste randuri cu dl dr. ing. Victor Popa, inceputa din timpul activitatii de doctorat, continuata cu prezenta ca verifi¬cator si colaborator in cadrul unitatilor in care dansul a fost conducator si realizator de proiecte deosebite.
Prof. univ. dr. ing. DHC Nicolai Topa
  CUVINTE CHEIE: