AMINTIRI ȘI POVESTIRI |
|
CUPRINS: CUPRINS: I. PERSOANE SI PERSONALITATI DIN VIATA MEA 1. „La Curcubeu” (1931-1945) 9 2. Bunica mea materna Paula (1891-1970) si pensiunea ei de la Sibiu 22 3. Copilaria la Constanta (1936-1947) si Sibiu (1947-1961) 34 4. Pictorul si vioristul Stavru Tarasov (1883-1961) 34 5. Olga Coulin (1875-1959), profesoara mea de vioara de la Sibiu 65 6. Franz Xaver Dressler (1989-1981), un muzician de exceptie 75 7. Poeta si profesoara mea de romana, Ecaterina Sandulescu (1904-1988) 83 8. Poetul si profesorul meu de franceza, Grigore Salceanu (1901-1980) 93 9. Tineretea mea la Constanta (1950-1954) si Bucuresti (1954-1959) 99 10. Cum l-am cunoscut pe matematicianul-poet Dan Barbilian (1895-1961) 105 11. Fratii profesori Mihail (1902-1990) si Ardas Sarian (1912-1988) 107 12. Suren Cedighian ( 1902-1995), un mare inginer, cercetator si inventator 121 13. Gheorghe Manea (1904-1978), un profesor stralucit 145 14. Mircea Misicu, un savant roman (1926-2005) 158 15. Profesorul Dumitru Remus Mocanu (1915-1991) 177 16. Dumitru Mangeron (1906-1991), un mare matematician si mecanician 187 17. Academicianul Gheorghe Buzdugan (1916-1912) 200 18. Academicianul Radu P. Voinea (1923-2010) 211 19. Fratii Constantin si Paul Georgescu-Pipera (Secolul XX) 223 II. INSTITUTII, CERCETARI, PUBLICATII 20. Liceul Industrial Energetic din Constanta (1966-1972) 229 21. Nava-Scoala (Bricul) „Mircea” (in 1976) 247 22. Cercetarea stiintifica in cadrul Departamentului Apararii al S.U.A. (1789-2009) 252 23. Academia Nationala de Stiinte a Republicii Armenia (1935-2009) 262 24. Editura Elsevier (1580-2014) 276 25. Cum am gandit eu cursurile de „Rezistenta Materialelor” (1973-2006) 281 |
|
PREZENTARE: |
|
PREFATA: Povestirile mele sunt de fapt AMINTIRI din copilarie, tinerete si din trecutul ceva mai „departat” sau „apropiat”, trecut vazut din perspectiva celor peste 80 de ani de viata plina de evenimente, munca si eforturi creatoare. In aceasta „existenta” am cunoscut persoane si personalitati pe care le admir din ce in ce mai mult, pe masura trecerii timpului; pe acestea le-am evocat, in primul rand. Am fost apoi implicat in „constructia”, infiintarea si edificarea unor institutii sau am fost cooptat, macar si onorific, de altele. Pe acestea le-am descris, deopotriva. In sfarsit, am creat. Creatia mea a fost de doua feluri; materiala si spirituala, intrucat si „meseria” mea a fost de aceasta natura si anume de PROFESOR. Am conceput Cursuri, Tratate si Manuale, „materiale” (vizibile) care raman, dar care pe masura trecerii timpului isi vor pierde, din pacate, valoarea, dar am format si nenumarate caractere, destine si constiinte, printre cei pe care i-am educat; si aceasta a doua fateta (invizibila) a profesoratului este cea care a dat un sens deosebit vietii mele. Este ceea ce ramane si va dainui un timp insemnat si dupa disparitia profesorului, dar se va transmite si mai departe in timp, imperceptibil dar sigur, prin mostenire genetica, din generatie in generatie. Cate ceva in legatura cu primul aspect (vizibil) am evocat in Povestiri. In ceea ce priveste a doua parte, cea invizibila, ii las pe fostii mei elevi si studenti s-o astearna pe un suport electronic sau pe hartie, atunci cand se vor apropia de senectute si cand vor ajunge la „varsta evocarilor”, ca si mine, acum. Autorul |
|
CUVINTE CHEIE: |