ELEMENTE DE INGINERIE DE PRODUS

  CUPRINS:
1. INTRODUCERE IN INGNERIA DE PRODUS 9
1.1. Notiuni generale 9
1.2. Schimbari recente in industria chimica 12
1.3. Proiectarea produselor omogene 13
1.4. Proiectarea produselor structurate 16

2. ELEMENTE DEMARKETING CU APLICARE LA INGINERIA DE PRODUS 19
2.1. Definirea conceptului de marketing 19
2.2. Functiile de marketing 22
2.3. Mediul merketingului 24
2.4. Analiza mediului de marketing 33
2.5. Piata firmelor 37
2.6. Mixul de marketing 40
2.7. Satisfactia clientilor 60

3. IDENTIFICAREA CERINTELOR 62
3.1. Intervievarea clientilor 62
3.2. Prelucrarea cerintelor 64
3.3. Evaluarea prin expertiza a preferintelor 66
3.4. Evaluarea instrumentala a preferintelor 69
3.5. Transformarea cerintelor in specificatii 78
3.6. Revizuirea specificatiilor 82
3.7. Concluzii 86

4. GENERAREA IDEILOR PENTRU SATISFACEREA SPECIFICATIILOR 88
4.1. Idei generate de subiecti umani 88
4.2. Idei generate de metode chimice 94
4.3. Sortarea ideilor 103
4.4. Focalizarea ideilor 106
4.5. Concluzii 111

5. SELECTIA IDEILOR 112
5.1. Selectia cu ajutorul termodinamicii 112
5.2. Selectia cu ajutorul cineticii 115
5.3. Selectia subiectiva 121
5.4. Riscuri in cadrul selectiei ideilor 123
5.5. Concluzii 128

6. STUDII DE CAZ 130

Bibliografie selectiva 142
  PREZENTARE:
DESPSRE AUTORI:

Prof. univ. dr. ing. Alexandru WOINAROSCHY a absolvit in anul 1970 Facultatea de Chimie Industriala a Universitatii Politehnica din Bucuresti, unde a obtinut, in 1985, titlul de doctor inginer. Din anul 1970 are o indelungata activitate didactica si de cercetare la respectiva universitate. A parcurs toate treptele didactice, fiind, din anul 1994, profesor universitar titular, iar din anul 1997, conducator de doctorat in specialitatea Inginerie Chimica. A introdus in invatamantul de inginerie chimica din Romania noi cursuri si directii de cercetare. Domeniile sale principale de cercetare sunt: Optimizarea proceselor chimice si biochimice; Simularea dinamica a proceselor chimice; Aplicatii ale retelelor neuronale in ingineria chimica si biochimica. A obtinut premiul Nicolae Teclu al Academiei Romane pe anul 1996, pentru grupul de lucrari: „Aplicarea retelelor neuronale artificiale in ingineria chimica". A publicat 14 carti (din care 6 in edituri centrale), 88 de articole stiintifice in reviste nationale si internationale (din care 77 in reviste cotate ISI), 110 comunicari la congrese si conferinte (60 la congrese internationale), 59 de proiecte si contracte de cercetare (director la 34). Este membru titular al Academiei de Stiinte Tehnice din Romania, expert ARACIS, membru fondator si vicepresedinte, intre 1995-2010, al Societatii de Inginerie Chimica din Romania, referent la reviste de specialitate internationale si nationale.

Dr. farm. chim. Anca Daniela RAICIU este absolventa a Facultatii de Chimie a Universitatii Politehnica din Bucuresti, specializarea Chimie analitica (1988). in anul 2010 a obtinut, la Facultatea de Farmacie a UMF Carol Davila din Bucuresti, titlul de doctor in Stiinte farmaceutice. In prezent este director de marketing la S.C. Hofigal Export-lmport S.A. Este vicepresedinte al Societatii Romane a Chimistilor Cosmetologi si vicepresedinte al Organizatiei Interprofesionale a Producatorilor din Domeniul Plantelor Medicinale si Aromatice. Are o vasta experienta in industria farmaceutica si in cea cosmetica, inca din anul 1988 trecand prin toate etapele cercetarii si productiei. Reprezinta cu mandrie Hofigal din anul 2002 si a fost implicata activ in crearea si in promovarea de produse noi, tot mai eficiente, rasplatite cu numeroase premii si medalii internationale, multe de aur. Sansa de a face parte dintr-un colectiv de exceptie a reprezentat o reala oportunitate de a se putea dezvolta plenar in aceasta directie. Fiind pasionata de valorile romanesti, activitatea autoarei la Hofigal corespunde atat cu o lupta pentru sanatate, cat si pentru promovarea acestor valori.
  PREFATA:
Diversitatea produselor industriale (in multe cazuri avand proprietati foarte apropriate si/sau aceleasi utilizari) a cunoscut o crestere uriasa, fapt ce a generat un puternic mediu de piata concurential intre producatori. S-au pus tot mai stringent intrebari privind ce urmeaza a fi produs si ce proprietati ar trebui sa aiba respectivele produse astfel incat sa se impuna pe piata. Astfel, a aparut domeniul recent al ingineriei de produs, a carui varsta nu depaseste doua decenii.

Lucrarea de fata reprezinta o introducere in acest domeniu. Desi este orientata catre ingineria chimica, problematica si ideile abordate sunt comune si altor ramuri ingineresti: produsele alimentare, de imbracaminte si incaltaminte, electronice si electrocasnice, sau alte bunuri de consum precum mobilier, decoratiuni interioare etc. Referitor la industria chimica, domeniul se adreseaza cu precadere ramurilor de sinteza medie si fina, de exemplu: medicamente, cosmetice, detergenti, lacuri si vopsele. De regula, produsele chimice de uz general, fabricate in cantitati foarte mari (etilena, amoniac, propena, etilen-oxid, acid azotic, sulfuric, clorhidric etc.) au o tehnologie de productie stabila, optimizata pe parcursul a zeci de ani si nu intra in abordarile specifice ingineriei de produs. Acelasi lucru este valabil si pentru alte ramuri industriale referitor la produse de mare tonaj, cu tehnologii bine definite, precum otelul, aluminiul, cimentul, combustibilii traditionali cum sunt benzina, motorina etc.

Produsele chimice de sinteza medie si fina se caracterizeaza de regula prin preturi unitare si respectiv profituri unitare foarte mari. De exemplu, exista medicamente al caror cost este de mii de dolari pentru un miligram. Corespunzator, cheltuielile de cercetare pentru crearea unor astfel de produse, precum si costurile materiilor prime sunt foarte mari, iar un esec pe piata al respectivului produs ar putea avea grave consecinte financiare pentru producator. In consecinta, alaturi de problemele tehnice si ingineresti legate de realizarea unui nou produs, tot atat de importante sunt si problemele de marketing si de analiza a riscului.

Drept urmare, in prezenta lucrare, dupa un scurt capitol introductiv, sunt trecute in revista o serie de elemente de marketing (cap. 2), acestea fiind de o utilitate indiscutabila, mai ales pentru chimisti si ingineri chimisti, mai putin familiari cu domeniul respectiv. Promovarea unui nou produs implica primordial a cunoaste cerintele clientilor de la respectivul produs, subiect abordat in cadrul capitolului 3. Pentru indeplinirea respectivelor cerinte, urmeaza a se genera o serie de idei (cap. 4) care sunt apoi supuse unui proces de selectie (cap. 5). Cea mai buna idee sau cele cateva mai bune idei astfel identificate vor sta la baza proiectarii procesului de fabricatie al noului produs, obiect al ingineriei de proces.

Pe parcursul elaborarii acestei carti ne-am pus intrebarea cui se adreseaza si daca in situatia actuala a industriei chimice din Romania mai este cuiva utila. Se stie ca in momentul actual (mai 2015) situatia produselor chimice realizate in Romania este urmatoarea: o mare parte sunt doar conditionate si ambalate aici, iar restul sunt produse in filialele unor corporatii multinationale, filiale ce au ca obiect exclusiv productia si nicidecum competente de cercetare sau de promovare de noi produse. Exista si un numar restrans de producatori autohtoni care realizeaza cu mari dificultati financiare si legislative mici cantitati de produse de mic tonaj, cu precadere produse naturiste, medicamente si produse de ingrijire si igiena personala. Un exemplu de reusita din aceasta categorie o constituie societatea S.C. Hofigal Export-Import S.A. producator de produse naturiste, bine apreciate pe piata. Acestor producatori romani temerari din industria chimica, dar si celor din ramurile ingineresti anterior mentionate, le adresam in primul rand prezenta carte.

O a doua clasa de posibili utilizatori ai cartii sunt studentii facultatilor de chimie industriala, chimie si chiar ai altor facultati tehnice sau sectii ale acestora, precum chimie alimentara, industria pielariei, industrie textila, electronica etc. In planurile de invatamant (si asa destul de incarcate) ale acestora desigur ca nu mai este loc si pentru un curs de inginerie de produs, dar notiuni din acest domeniu pot fi abordate in cazul unor cursuri ingineresti de specializare. Este remarcabil ca acest fapt a inceput sa apara la mai multe din facultatile noastre de chimie industriala.

Un ultim aspect la care vrem sa ne referim in aceasta prefata este cel al utilizarii exemplelor. Suntem total adeptii ideii invatarii cu ajutorul exemplelor, faptului ca in inginerie exemplele confera un inteles superior teoriei. Nu agream ideea (promovata mai ales de matematicieni) ca folosirea exemplelor implica riscul proceselor de inductie incompleta. Drept urmare, cu tot volumul restrans al cartii, am inclus cca. 20 de exemple si un ultim capitol 6 care contine trei studii de caz.

Speram ca aceasta carte, prima din domeniul respectiv in limba romana, sa promoveze in randul celor interesati idei din cadrul ingineriei de produs.

Mai, 2015 Autorii
  CUVINTE CHEIE: