Aurel Persu. Inventator al automobilului aerodinamic

  CUPRINS:
Cuvant introductiv (Mircea Dimitrie Cazacu) 7
1. Aurel Persu, omul (Radu Moldoveanu) 11
2. Activitatea didactica si stiintifica a profesorului Aurel Persu (Radu Voinea) 16
2.1. Studii 16
2.2. Activitatea didactica 17
2.3. Activitatea stiintifica 18
3. Automobilul aerodinamic „Persu” (Constantin Arama) 22
4. Activitatea in aeronautica a prof. ing. Aurel Persu (Florin Zaganescu) 28
4.1. Aprofundarea stiintelor aeronautice 28
4.2. Aurel Persu, initiatorul folosirii formei aerodinamice la constructia caroseriei automobilului modern 29
4.3. Aurel Persu, promotor consecvent al aviatiei sportive 31
5. Aurel Persu, pasionat muzician (Petre Ghenghea) 35
  PREZENTARE:
Contempland, plini de admiratie, ultimele constructii ale celor mai prestigioase firme in domeniul automobilelor aerodinamice (fig. 0.1), la care se are in vedere chiar partea de dedesubt a caroseriei si curentii de aer generati de roti sau cei care trec prin interiorul capotei, in comparatie cu constructiile uzuale (fig. 0.2 si fig. 0.3), din perioada in care Aurel Persu elabora mintal si incerca o realizare tehnologica a primului automobil in intregime aerodinamic (fig. 0.4), ne dam seama astazi, la interval de 7 decenii, de importanta acordata de intreaga lume acestei probleme tehnice.

Cresterea continua a vitezei de rulare, reducerea consumului de combustibil si marirea razei de actiune a automobilului aerodinamic au constituit in acest secol si vor constitui si in viitor preocuparile de baza ale specialistilor. Toate acestea, in scopul de a pune la dispozitia oamenilor un mijloc rapid, comod si ieftin de deplasare, indispensabil unei societati moderne, atat in activitatea profesionala, cat si in viata particulara a indivizilor.

In acest sens, inventia inginerului Aurel Persu a deschis un drum deosebit de valoros, stiind ca la viteze peste 60 km/h suma rezistentelor mecanice de rulare ale unui autovehicul era depasita vertiginos de rezistenta lui aerodinamica.

Ea a fost urmata, la interval de un deceniu, de cautarea unor forme aerodinamice pentru locomotive de cale ferata si, la mai mult de doua decenii, de carosarea aerodinamica a corpului superior al unei nave maritime.

Ideea formei aerodinamice a automobilului s-a nascut in mintea inginerului Aurel Persu din marea lui pasiune pentru automobilism, dar si pentru aviatie, in conditiile unei Germanii interbelice, in care cercetarile dirijate obligatoriu numai in domeniul constructiei de planoare urmareau obtinerea de forme optime aerodinamice, care sa ridice performantele lor de zbor. O semnificatie a acestui fapt este poate si aceea ca, in realizarea caroseriei automobilului sau aerodinamic, Aurel Persu a folosit table de aluminiu, pe langa roti ai faruri inglobate.

Desigur ca si in generalizarea acestei inventii au existat multe piedici, dar una dintre cele mai importante, la care se referea Aurel Persu, a constituit-o introducerea in Europa dintre cele doua razboaie mondiale a fabricatiei americane avantajoase, de mare serie, a unor automobile cu caroserii construite tehnologic, dar neaerodinamice. S-ar mai adauga in acest caz si lipsa unei industrii de automobile romanesti, cat si posibilitatile materiale modeste ale inventatorului, care nu au putut constitui conditii de accelerare a progresului tehnic in aceasta problema.

Totusi, aparitia dupa anii 1930 a unor autoturisme aerodinamice la cateva firme, precum: Volkswagen, Tatra, Porsche, Mercedes-Benz, Auto-Union, Bugatti, Alfa-Romeo, a marcat inceputul generalizarii acestei inventii.

Dar, respectul deosebit pe care il datoram lui Aurel Persu nu este legat numai de intuirea importantei si conceperea corecta a formei aerodinamice a automobilului si de efortul tehnic si material facut pentru realizarea tehnologica a primului automobil pe de-a-ntregul aerodinamic, ci totodata si pentru activitatea lui neobosita, incununata de succes in domeniul automobilistic (fig. 3.14) si aviatic (fig. 4.4), desfasurata la noi in tara si in strainatate. Aceasta activitate s-a cristalizat prin: publicarea de articole tehnico-stiintifice, sustinerea de conferinte la Academia de Stiinte din Romania, la Scoala Politehnica si Muzeul Tehnic din Bucuresti, organizarea de raliuri automobilistice si concursuri aviatice cu decernare de premii pentru incurajarea concurentilor si raspandirea acestor sporturi, precum si dezvoltarea constructiei de avioane la Industria Aeronautica Romana din Brasov, intarind in acest mod puterea de aparare a Romaniei.

Mai mult decat atat, profesorului Aurel Persu ii datoram veneratie pentru calitatile sale umane deosebite, de veritabil om de stiinta, bun patriot si pios crestin. Astfel, ca student in ultima lui serie de ingineri electromecanici de la Institutul Politehnic din Bucuresti, in anul 1948, si mai apoi in calitate de colaborator la muzica de camera, intre anii 1957 si 1970, pastrez vie amintirea multor evenimente caracteristice:

- momentele de la orele de curs, in care ne impartasea, cu curajul omului de stiinta, punctele lui de vedere originale in domeniul mecanicii, privitoare la notiunea de masa, forta de inertie si energie, in epoca obscurantista a monopolizarii tuturor opiniilor si publicatiilor de catre puterea politica impusa Romaniei dupa cel de Al Doilea Razboi Mondial;

- ocaziile mangaietoare si inaltatoare in care, stapanit de puterea de sacrificiu a unui adevarat crestin, interpreta la violoncel, acompaniat de orga, piese de muzica religioasa in bisericile din Bucuresti, in perioada in care acest lucru era interzis si prigonit;

- clipele de destainuire prieteneasca, in care condamna, cu intransigenta, politica de denigrare a valorilor nationale promovata de uzurpatorii traditiilor stiintifice, tehnice, culturale si religioase romanesti, personaje stranii infiltrate in conducerea Romaniei de puterea straina vrajmasa;

- in sfarsit, in toate situatiile si-a pastrat consecventa de a nu colabora la aspectele negative ale procesului de „transformare revolutionara” a Romaniei, conservandu-si demnitatea umana alaturi de resemnarea spirituala cu care a primit toate loviturile in perioada grea a vietii din aceasta tara (fig. 0.5).

Dupa revolta poporului roman ce a dus la inlaturarea regimului tiranic comunist de dureroasa amintire, ceea ce a facut posibila si aceasta sarbatorire a geniului tehnic romanesc si cinstire a valorii umane, s-a acordat denumirea de „profesor Aurel Persu, inventatorul automobilului aerodinamic in 1922” unei strazi din capitala si unui amfiteatru al Universitatii POLITEHNICA din Bucuresti; amintirea profesorului Aurel Persu cu ocazia Jubileului de 70 de ani de aplicare in inteaga lume a inventiei sale - automobilul aerodinamic - constituie nu numai un act de inaltare a prestigiului tehnic national, ci si unul de recunoastere a unei valori umane internationale, deoarece personalitati complexe de talia lui Aurel Persu constituie raritati in istoria oricarui popor.
  PREFATA:
Dr. ing. Mircea Dimitrie CAZACU,
profesor de Masini si Echipamente Hidraulice si Gazodinamice la Universitatea Politehnica din Bucuresti,
cercetator stiintific onorific al Academiei,
primconcert-maestru si solist al Orchestrei de Camera a Inginerilor,
coordonator al acestei carti.
  CUVINTE CHEIE: